مرکبات فارس در سیر صعود تولید و نزول فرآوری


: 2492

مرکبات فارس در سیر صعود تولید و نزول فر آوری شیراز- فارس در تولید محصولات کشاورزی و باغی در کشور سرآمد و نمونه است و رتبه های برتر را در تولید بخش قابل توجهی از محصولات به خود اختصاص داده است اما در کار فراوری وضعیت مناسب نیست.

مرکبات فارس در سیر صعود تولید و نزول فرآوری

 

شیراز- فارس در تولید محصولات کشاورزی و باغی در کشور سرآمد و نمونه است و رتبه های برتر را در تولید بخش قابل توجهی از محصولات به خود اختصاص داده است اما در کار فراوری وضعیت مناسب نیست.

 
 

 

بگفته صاحبنظران نبود صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی و باغی ، ارزش افزوده این محصولات را نصیب استانهایی که دستی در فرآوری دارند ، می کند درحالیکه کشاورزان فارسی رنج تولید را به دوش می کشند.

یکی از ناقدان بخش کشاورزی معتقد است: مسوولان فارس هنوز توانمندی های این منطقه را نشناخته اند ، برخی استانها برای پیشرفت خود توانمندی را ایجاد می کنند، در حالیکه در فارس توانمندی ها هرز می رود.

بگفته وی، بعنوان مثال ، ارومیه توان بالایی در تولید محصولات باغی ندارد ، اما با ایجاد صنایع فرآوری تولیدات سایر استانها را در جذب و ارزش افزوده آن را صرف توسعه منطقه می کند.

وی که خواست نامش فاش نشود بیان داشت: بخش عمده لیموترش فارس برای آبگیری و فراوری راهی ارومیه می شود در حالیکه برخی مراکز تولید آب لیمو در فارس ، محصول نامرغوب را وارد بازار می کنند.

برخی صاحبنظران معتقدند: ایجاد صنایع تبدیلی و تقویت آنها در فارس می تواند در ارتقا ارزش افزوده ، افزایش صادرات و افزایش درآمد ارزی غیر وابسته به نفت اثر گذار باشد.

کارشناس ارشد باغبانی جهاد کشاورزی فارس گفت: فارس علاوه بر کیفیت بالای تولید مرکبات ، موفق به ثبت رکورد تولید لیموشیرین 135 تن در هکتار در شهرستانهای جهرم و قیر و کارزین شده است.

فرج الله عباسی در گفت و گو با ایرنا افزود: مرکبات در فارس علاوه بر متوسط عملکرد بالا نسبت به سایر استان های مرکبات خیز کشور از شهریور تا اردیبهشت تنوع برداشت محصول دارد.

وی ادامه داد: باغ های استان از دی ماه در معرض سرمازدگی قرار دارند ، باغداران برای گذر از این وضعیت مجبور به برداشت و روانه کردن محصول به بازار هستند.

وی اضافه کرد: به همین دلیل باغداران مجبور به فروش محصول با قیمت پایین هستند و از سوی دیگر برای عید نمی توانند میوه خود را ذخیره سازی کنند.

بگفته وی ، فارس دومین تولید کننده مرکبات کشور است اما بدلیل نداشتن صنایع فرآوری، ذخیره سازی و بسته بندی نمی تواند از ارزش افزوده این محصولات بهره ای ببرد.

عباسی بیان کرد: نگهداری مرکبات نیاز به سردخانه های مجهز ندارد بلکه انبارهای سرد با شش درجه سانتیگراد می تواند جوابگو باشد.

وی گفت: نبود صنایع تبدیلی و فرآوری مرکبات در فارس یکی از مشکلات مهم در زمینه مرکبات است که عملا تولید بالای فارس را بی نتیجه می کند.

بگفته وی ، ایران در 280 هزار هکتار از اراضی تولید 8/4 میلیون تنی مرکبات را دارد اما بدلیل کمبود زمینه های مناسب ذخیره سازی و واردات بی رویه مرکبات در سالهای گذشته ، خسارت زیادی متوجه باغداران شده است.

مدیر امور باغبانی جهادکشاورزی فارس گفت: فارس با تولید سالانه 4/1 میلیون تن مرکبات مقام دوم تولید مرکبات در کشور را داراست.

مهندس اسد شریفی دامه داد: سال گذشته 419 هزار تن پرتقال، 197 هزار تن نارنگی ، 110 هزار تن لیموترش ، 2/2 هزار تن گریپ فروت ،9 هزار تن نارنج ، 515 هزار تن لیموشیرین و 36 هزار تن سایر مرکبات در فارس تولید شده است.

بگفته وی ، پیش بینی می شود امسال پرتقال، لیموشیرین و نارنگی حدود 10 تا 12 درصد بیش از سال های گذشته در فارس تولید و به بازار عرضه می شود .

شریفی افزود: در سه سال اخیر سه هزار هکتار باغ جدید مرکبات در شهرستانهای جهرم ، فسا ، داراب، ممسنی و رستم احداث شده است.

وی اضافه کرد: شهرستانهای ممسنی و رستم بدلیل شرایط آب و هوایی مناسب و آب فراوان ، یکی از مناطقی است که مرکبات به خوبی در آن جواب می دهد و توسعه باغ های مرکبات در آنها ارزشمند است.

این مسوول خاطر نشان کرد: مهمترین ضعف فارس در زمینه مرکبات ، نبود صنایع فرآوری و ذخیره سازی محصول است که این مهم توجه مسوولان را می طلبد.

رئیس موسسه تحقیقات مرکبات کشور گفت: استان فارس به کمک علم بالای باغ داران و کشاورزان بعد از مازندران دومین تولید کننده مرکبات کشور محسوب می شود.

مرتضی گل محمدی افزود: تولید مرکبات کل کشور حدود چهار میلیون و 27هزار تن است، فارس دراین میزان تولید جایگاه مناسبی دارد.

بگفته وی، فارس به لحاظ دارا بودن شرایط مناسب اقلیمی و تحقیقاتی ، قابلیت ایجاد باغ مادر مرکبات در جنوب کشور را دارد.

گل محمدی اظهار داشت: فارس می تواند با تکیه بر توانمندی بالا در تولید مرکبات، وجود مرکز تحقیقاتی قوی ، نبود بیماری های خطرناک گیاهی گام های مهمی در افزایش تولید کمی و کیفی مرکبات در کشور بردارد.

رئیس موسسه تحقیقات مرکبات کشوراضافه کرد: ایستگاه تحقیقاتی داراب و جهرم در بخش تشخیص بیماری ها تحقیقات مناسبی انجام داده اند که می تواند نتایج اثر بخشی در زمینه تولیدات مرکبات کشور داشته باشد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس هم گفت: استان فارس ده درصد مرکبات جهان و 26 درصد از مرکبات کشور را تولید می کند.

مهندس مهرزاد خرد افزود : استان فارس با بهره گیری از 2/60 هزارهکتار باغ و 4/1 میلیون تن تولید مرکبات ، جایگاه دوم کشوررا به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: یک میلیون تن مرکبات مازاد نیاز استان به سایر استان های کشور صادر می شود و ارزش افزوده این محصول در توسعه فارس اثر گذار نیست.

بگفته وی ، میزان محصول کافی ، امکان ذخیره سازی و نگهداری مرکبات فارس و توزیع آن در طول سال ، نیاز به رشد صنایع فرآوری وابسته را ضروری می سازد.

وی گفت: با توجه به میزان تولید مرکبات در فارس ، امکان برداشت و نگهداری این محصول و توزیع در طول سال احداث انبارهای سرد برای ذخیره سازی انواع مرکبات قبل از حادث شدن سرمازدگی در حال پیگیری است.

خرد بیان داشت: مسوولان باید در زمینه جذب سرمایه گذار برای ایجاد صنایع فرآوری و انبارهای سرد در فارس تلاش کنند .

آدرس ارتباطی ما

آدرس: شیراز، چهار راه پیرنیا ، مجتمع گلستان، طبقه چهارم، شرکت مهرآباد داریس فارس

موبایل: 09173024066، 09173878783   

تلفکس: 07137320200

​ایمیل:info@mehrabaddf.com

در یک نگاه

شرکت مهرآباد داریس فارس فعالیت خود را از سال 1389(1389/11/29) در شیراز  با عرضه مجموعه ایی کامل و متنوع از پیشرفته ترین و موثرترین علف کش ها، قارچ کش ها، حشره کش ها و انواع کود و بذر به کشاورزان و همکاران عزیز در جهت افزایش میزان و کیفیت محصولات کشاورزی فعالیت خود را شروع کرد.

سبد کامل و متنوع محصولات حفاظت گیاهان و تغذیه با مبنای تعهد به کشاورزان و همکاران و توسعه کشاورزی پایدار و حفظ محیط زیست و ارتقای سلامت و کیفیت زندگی از اهداف ما  می باشد.

همچنین تیم متخصص و با تجربه فنی گیاه پزشکی و تغذیه  این شرکت به منظور هدفمند کردن مصرف نهادههای کشاورزی و کسب بهترین نتیجه همیشه در خدمت جامعه کشاورزی و مشتریان عزیز است.