عارضه زوال مرکبات جهرم


: 2440

مدیر حفظ نباتات جهادکشاورزی فارس در گفتگو با ایانا، با بیان این‌که عارضه " زردی و زوال مرکبات" از سال 1393 در سطح وسیعی از مرکبات استان شایع شده، گفت: به‌دلیل پراکنش و اهمیت اقتصادی، این عارضه تهدیدی جدی برای صنعت مرکبات در فارس محسوب می‌شود.

با حضور مدیر کل دفتر امور میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری

عارضه زوال مرکبات جهرم

 

لطیفیان مدیر کل دفتر امور میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری برای بررسی عارضه زوال مرکبات به جهرم رفت.

به گزارش خبرنگار ایانا در شیراز، روز چهارشنبه 14 شهریور ماه، با حضور لطیفیان مدیر کل دفتر امور میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری و گل محمدی ریس پژوهشکده مرکبات و میوه های نیمه گرمسیری کشور و جمعی از مسئولین ملی، استانی و شهرستانی عارضه زوال مرکبات در جهرم بررسی شد.

در حاشیه این بازدید لطیفیان مدیر کل دفتر میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری با بیان این‌که ۳۰درصد از تولید مرکبات از جنوب کشور است، افزود: دنبال ردیف های اعتباری بودجه‌ای برای طرح نوسازی، در جهت اصلاح باغات مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری بوده تا بتوانیم صنایع تبدیلی نیز گسترش دهیم.

لطیفیان افزود:  باتوجه به تغییر اقلیم در ایران،  باید ارقام و گونه های مناسب‌تر تجاری و مقام به تنش های زنده و غیر زنده در این مناطق کاشته شود وتنظیم مدیریت باغ‌ها به صورت فنی در دست اقدام است، که شامل شهرهای استان فارس از جمله جهرم هم می شود.

چندی پیش مدیر حفظ نباتات جهادکشاورزی فارس در گفتگو با ایانا، با بیان این‌که عارضه " زردی و زوال مرکبات" از سال 1393 در سطح وسیعی از مرکبات استان شایع شده، گفت: به‌دلیل پراکنش و اهمیت اقتصادی، این عارضه تهدیدی جدی برای صنعت مرکبات در فارس محسوب می‌شود.

شهرستان جهرم در فاصله 170 کیلومتری شیراز قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی فارس گفت: قرمزی، زردی، لوله شدن، سوختگی، ریزش برگ‌ها، و مرگ ناگهانی درختان از مهمترین علائم عارضه زردی و زوال مرکبات است.
عزیزاله امیری افزود: بیشترین خسارت این عارضه روی لیمو لیسبون (خاگی)، پرتقال، نارنگی و لیمو ترش مشاهده شده است.
امیری با بیان اینکه علت اصلی این عارضه هنوز مشخص نشده است، افزود: باغداران برای پیشگیری از عارضه زردی و زوال مرکبات، سموم، کودها، هورمون‌ها و اسید‌ها را با مشورت کارشناسان مصرف و از نهال سالم و استاندارد استفاده کنند.

این عارضه در بیشتر مناطق مرکبات خیز استان به ویژه جویم لارستان، قیر و کارزین، داراب، جهرم و فسا گزارش شده است.

لطیفیان مدیر کل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری هم گفت: ۳۰ درصد از تولید مرکبات از جنوب کشور است و دنبال ردیف‌های اعتباری بودجه‌ای برای طرح نوسازی، برای اصلاح باغات مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری هستیم
فارس با تولید بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن میوه مرکبات مقام دوم سطح زیر کشت و تولید را در کشور دارد.
بیش از ۵۷ هزار هکتار باغ مرکبات در استان وجود دارد و از سال ۹۳ در سطح وسیعی از مرکبات استان این عارضه شایع شده است.

آدرس ارتباطی ما

آدرس: شیراز، چهار راه پیرنیا ، مجتمع گلستان، طبقه چهارم، شرکت مهرآباد داریس فارس

موبایل: 09173024066، 09173878783   

تلفکس: 07137320200

​ایمیل:info@mehrabaddf.com

در یک نگاه

شرکت مهرآباد داریس فارس فعالیت خود را از سال 1389(1389/11/29) در شیراز  با عرضه مجموعه ایی کامل و متنوع از پیشرفته ترین و موثرترین علف کش ها، قارچ کش ها، حشره کش ها و انواع کود و بذر به کشاورزان و همکاران عزیز در جهت افزایش میزان و کیفیت محصولات کشاورزی فعالیت خود را شروع کرد.

سبد کامل و متنوع محصولات حفاظت گیاهان و تغذیه با مبنای تعهد به کشاورزان و همکاران و توسعه کشاورزی پایدار و حفظ محیط زیست و ارتقای سلامت و کیفیت زندگی از اهداف ما  می باشد.

همچنین تیم متخصص و با تجربه فنی گیاه پزشکی و تغذیه  این شرکت به منظور هدفمند کردن مصرف نهادههای کشاورزی و کسب بهترین نتیجه همیشه در خدمت جامعه کشاورزی و مشتریان عزیز است.